Tipy & Triky

 

Uchylujte se k metaforám. Napsal jsem zápletky jazykem (typicky velmi přízemním) akčního žánru,protože se jedná o základ herních dobrodružství – i když má však vaše hra více rozměrů než jen akci,seznam má stále svou cenu. V takovém případě jen pamatujte, že každá věc, místo a nepřítel mohou ve skutečnosti být informací, osobou nebo jen nezdravým postojem stejně jistě, jako se může vesmírná stanice zaměnit za jeskyni či magická ozvěna za otisky prstů.

 

Propojujte. Hezkou základní metodou je hra ve stylu „chameleóna“, kdy se dobrodružství jeví být jasně „nasměrované“ podle jednoho scénáře, avšak během hry se promění na nějaký jiný. Někdy jetato proměna nevinná a přirozená – např. Nejezte ty fialové tvoří dobrý náběh pro Zkoušku ohněm, a Velmi podivné, mami logicky může vést k Pandořině skříňce. Někdy je přechod méně příjemný nebo svobodný, kdy se příběh odhalí nakonec zcela jinak. Stále to může být nevinné, zvláště v případě, kdybudou oklamáni sami „zlí chlápci“ někým se zcela jinými úmysly.

 

Zkuste se opakovat. Vaši hráči to budou stejně dělat mnohem dříve než vy. Vyberte si náhodně dvě zápletky ze seznamu a vybudujte na nich vaše dobrodružství, nezávisle na tom, co se přihodí ve hře –první zápletka je návnada; druhá se skrývá za ní a tvoří hlavní část. Když si vyberete tu samou zápletku dvakrát za sebou, jděte do toho! Dvě vrstvy mohou mít podobnou strukturu, ale velmi odlišné kořeny nebo detaily.

 

Propojujte, druhá část: Některá velmi povedená dobrodružství obsahují dvě oddělené (či tématicky spojené) zápletky najednou. Jednoduchý způsob, kterým lze tohoto docílit, spočívá ve fyzickém pojetí jedné zápletky a osobním druhé. Tímto způsobem vyžaduje pouze jedna zápletka jako působiště konkrétní místo, druhou si postavy mohou vozit „sebou“. Příklad: VP jsou najaty jako doprovod prince na sjezd, kde by se mohl před všemi objevit a ukončit válku (jednoduchý příklad fyzické Eskorty),avšak během cesty zjistí, že se jedná o slabocha se sebevražednými sklony, protože mu státní záležitosti zničily životní lásku, a postavy musí nějakým způsobem sebevraždě zabránit (osobní ametaforický příklad Trochy prevence).

 

Nepanikařte. Hodně GM se k tomuto seznamu uchyluje, pouze když začínají panikařit. Příliš mnoho GM se zbytečně trápí se zápletkami. Avšak vše, co mohou zápletky nabídnout, je jen kostra, hrubá struktura, nic víc. Pamatujte, že hlavní síla zápletky spočívá v jejích protagonistech – cizích postavách. Pouze ve hrách na hrdiny můžete zažít setkání s fiktivní postavou tváří v tvář. Vytvářejte své příběhy s co nejvíce setkáními. Jakákoli zápletka obsahující více než základní strukturu hrozí tím,že odpoutá pozornost od postav k příběhu, což jí učiní odtažitou. Raději upravujte základní syžety zvraty a bavte se při tom. Relaxujte. Hrajte.

 

A nakonec tu je Malý seznam univerzálních zvratů, které fungují téměř u každé zápletky: VP musí spolupracovat s CP nebo organizací, se kterou by normálně nechtěly nic mít (jedná se o rivaly,nepřátele, či jen „nabubřelé“ experty, kteří vědí všechno nejlíp) … Oběti jsou ve skutečnosti padouši a padouši jsou obětmi … VP potkají někoho, kdo jim pomůže, když ony pomohou jemu … Padouch je někdo, koho postavy osobně znají, či dokonce obdivují nebo milují … VP musí uspět bez použití násilí,tajně … VP musí uspět bez možnosti použít sílu, vybavení či jiné zdroje, které obvykle mají … Padouch se stále vrací … Jiná skupina srovnatelná s VP zde již uspěla/padla, a jejich těla/vybavení/atd.poskytnou postavám vodítka k přežití … Poblíž jsou nevinní civilisté, na které postavy musí během dobrodružství dávat pozor … Dobrodružství začne zcela náhle a bez varování, a postavy se ocitnou uprostřed akční scény … VP musí předstírat, že jsou někdo jiný, nebo se chovat zcela jinak, nežobvykle … VP nestíhají všechno a musí se rozhodnout: které zlo je horší? Koho zachránit nejdřív?Kterým hodnotám či ideálům zůstat věrní … VP se musí osobně obětovat, jinak budou jiní trpět … VP nejsou požádány o vyřešení problému, nýbrž pouze pomoci při odstraňování následků větší pohromy:dostat se do lodi pro zásoby, přepravit pacienta potřebujícího lékařskou pomoc, atd. … Jedna z VP je (nebo si to o ní ostatní myslí) ztracený dědic, naplnění proroctví, vtělení boha, či nějaký jinýzachránce a/nebo bačkora, kvůli které se točí všechny zápletky družinky … Je tu jiná skupina podobných postav, která s družinou „soutěží“ při stejném dobrodružství, pravděpodobně se zcelajinými cíly a metodami.